sessilicious

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Debatt: Fetma hos barn

Av Sofia - 17 juni 2012 22:38

Igår såg jag en dokumentär på tv om fetma i Grekland. Man fick följa en familj där både mamma, pappa och barn hade kraftigt-sjuklig fetma. Föräldrarna vägde båda över 200 kg och deras dotter på 11 år vägde 124 kilo. Till detta hör att de redan för två år sedan sökte hjälp hos en dietist men varningen då ökade deras dotter 24 kilo på 2 år. Jag såg hur dessa föräldrar mer eller mindre skapade fetmaproblemet för deras lilla (stora) tjej och jag slutade inte förundras hur de med en kebabrulle i munnen kunde sitta och säga att de insåg allvaret i det hela. Dottern hade inga vänner, hon kunde dö innan hon var tjugo och de praktiskt taget grävde hennes grav med all fet mat och där sitter den där (ursäkta uttrycket) feta kvinnan och säger att hon förstår att det är fara för hennes dotters liv. Inte bara det, mamman led av sömnapné och kunde inte hålla sig vaken länge i längre konversationer. Nu var ju detta i Grekland men det slog mig att det ta mig fan är samma sak i de flesta länderna. Fetma hos föräldrar smittar av sig till barnen och i mina ögon är detta: BARNMISSHANDEL!


Hur kan man frivilligt ge sitt barn sjukdomar som diabetes, högt blodtryck, förhöjt kolestrol och sen leva i förnekelse och säga: Ja men vi hinner inte laga mat så då köper vi med onyttig, det tar så lång tid att göra egen mat så vi värmer nåt från en frysdisk, han tycker inte om grönsaker, hon vill inte äta nyttigt. MAN HAR FÖR I HELVETE SOM FÖRÄLDER ETT ANSVAR! Vill inte ungen äta grönsaker, FINE, men ge det då inte heller en hamburgare eller godis. Hur kan man mer eller mindre få döda sitt barn långsamt. Borde det inte vara lika allvarligt som att misshandla sitt barn, eller missköta sitt föräldraskap? Varför i hela friden tillåter man att föräldrar göder sin 11 åring till 124 kilo. 


Så, kort och gott, vad tycker ni, skriv ner mig, hata mig, håll med mig. Gör vad ni vill och gärna åsikter från er själva som är överviktiga eller har överviktiga barn. 

 
 
-

-

18 juni 2012 13:55

Håller verkligen med dig till 100%.
Om jag någon gång får barn så ska jag verkligen tänka på vad barnet stoppar i sig och vad man själv lagar för mat till sig själv och sin familj!

http://thewayitis.bloggplatsen.se

Sofia

18 juni 2012 18:36

Ja det är ju ganska bra att tänka så. Önskar fler kunde tänka som du.

 
xxx

xxx

18 juni 2012 17:41

Vad är det den dokumentären heter? Har hört om den förut men inte sett den.

http://sodelicate.bloggplatsen.se

Sofia

18 juni 2012 18:35

Hejsan! Minns ej vad den heter men den gick på TV igår Söndags på sjuan (tror jag, om jag ej minns helt fel)

 
Ingen bild

Anonym

19 juni 2012 10:28

Håller med dig barn ska inte banta, barn behöver alla näringsämnen!!

Sofia

19 juni 2012 19:57

Jo klart de behöver alla näringsämnen men det jag ville komma fram till var att de behöver en hälsomsam syn på mat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 17 augusti 2012 20:35

Hejdå bloggen, vi ses kanske i framtiden om jag inte blir kändis. Just nu är du inte rätt för mig och jag tacka alla läsare som följt mig :) puss ...

Av Sofia - 15 augusti 2012 19:37


Efter dagis tog vi ett paket plättar och sylt och gick ner till Karmen. Nova älskar att vara där och leka i vattnet och cykla. Mycket barn och liv och så kom Elin med glass och dricka och så blev det mys av allting. Lite senare kom Neven och Josef oc...

Av Sofia - 12 augusti 2012 20:12

Häromnatten när vi skulle åka buss så skulle vi beställa smsbiljett. Den telefon vi skulle beställa ifrån hade problem med simkortet och ville ta lite tid på sig att starta så när bussen kom fick vi lite panik. Vi bad busschauffören om att få åka med...

Av Sofia - 12 augusti 2012 20:05

I fredags blev jag hela 25 år och tacka fan för att jag fick åldersnojja direkt. Känns som jag ligger efter i livet. Så mycket jag skulle vela ha haft gjort för längesen men antar att det inte är för sent för att kämpa vidare. Snart är det iallafall ...

Av Sofia - 3 augusti 2012 10:37

Ska sammanfatta vår Kroatienresa och bjuda på många bilder :) Mycket nöje!  Måndag Vi gick upp mitt i natten för att åka till Norge där flyget skulle gå runt halv åtta på morgonen. Flyget som skulle ta oss till underbara Kroatien. Lagom nervös...

Ovido - Quiz & Flashcards