sessilicious

Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Ska ni ta bort mamma och pappa nu också?

Av Sofia - 30 maj 2012 12:44

Jag är uppriktigt förbannad på det här med att de vill ta bort han och hon och införa hen. Jag blev riktigt insatt i denna idiotiska idé lagom till frukosten imorse. Jag har som alla andra en åsikt om detta och tänkte förklara vad den innebär precis här under.


Bara för att feminister anser att 90 % av alla män är skräp som behandlar kvinnor illa och är sexistiska svin så anser inte jag att man ska beröva alla andra sina identiteter. Jag är en hon, min pojkvän är en han och att göra oss till detsamma, alltså hen, skulle för mig vara kränkande. Min man är bättre på vissa saker än mig. Detta är inte för att han är man utan för att jag helt enkelt självvalt att inte kunna vissa saker. Självklart har han mer muskler, är starkare och klarar av vissa arbeten bättre än mig men det har med anatomi och utveckling att göra. Något vi idag inte kan påverka. Tack och lov.


Jag tycker att feminister mer eller mindre gör allt för att skapa sitt samhälle så som de vill ha. Det värsta är dock att på grund av deras problem med att handskas med vem som är man eller kvinna i ett förhållande ska ta ut detta på alla andra människor som valt att leva i ett förhållande mellan man och kvinna. De skaffar barn via provrör fast de lika gärna kunde adoptera (vilket vissa gör och jag är inte emot provrörsbefruktning om det är ett par som INTE kan få barn) men två lebiska kan få barn om exempelvis ev av dem offrar sig och ligger med en kille (Ja det kanske är att gå på hårt och kränka dem men jag anser att man ska testa allt innan man börjar mixtra med magi). Ett barn har för mig rätt till både en mamma och en pappa. Nu tycker säkert vissa att ett barn har rätt till två föräldrar men ur min egna synvinkel så skulle jag aldrig önska annat än att min dotter fick lära sig saker jag inte kan lära henne av sin pappa och jag vet att han tycker detsamma.


Kanske är det då jag som är den där könsinriktade typen som anser att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar. Att pojkar ska lära sig tuffa saker av sin pappa medans en flicka ska lära sig de fina sakerna av sin mamma men så har det varit i alla dess tider så varför ska vi ändra på det nu? Min dotter förövrigt leker med både bilar, dockor, traktorer, gräsklippare och älskar att städa. Just för att jag och hennes pappa har gett henne chansen att utforska båda delarna. Det bästa av två världar skulle jag uttrycka det som. Som liten klädde jag henne ofta i pojkigare rockkläder just för att jag gillade hennes personlighet som det var attityd i. Idag gillar jag att ha på henne fina klänningar men även lite mer åt det pojkiga hållet mellan varven. Det passar hennes personlighet och där sätter jag punkt för just den delen. 


Så nu är min fråga. Om vi inte ska kunna använda han och han, ska vi då snart ta bort mamma och pappa. Kankse ska det bara finnas mappa och även ta bort den identiteten. Ska vi slopa mors dag, fars dag? Ska farmor och farfar och mormor samt morfar kanske heta marfor?


Förr i tiden. Nu pratar vi lååångt tillbaka i tiden. Ja då fick man en klubba i huvudet av den andre om man inte var man nog och vrålade högst och slogs för sin kvinna. Det är så än idag. Vill man ha något så får man kämpa för det men tack och lov är samhället lite mer förfinat än så men varför kan inte alla manshatare där ute bara acceptera oss? Så kanske vi kan acceptera dem? För så länge den lilla procenten anser att alla andra är fel (vilket i mina ögon är rasisitskt tänkande på ett annat sätt) så tänker inte jag acceptera att de lever så som de lever. De anser alltså att vi till och börja med ska ändra hela svenska språket, varenda ordbok skall tryckas om och grammatiken i skolan skall förändras. Det är inte lite de ber om. Kanske vore det bättre om de byggde ett eget samhälle, skaffade en sekt och lät alla ligga med alla så att det tillslut blev en massa hen´s med både snopp och bröst.   


Jag älskar det mesta med män. Jag älskar deras råa stil, att de kan bete sig lite hur de vill utan att anses som oartiga. Sexigt svettiga män med bar överkropp som arbetar med tunga arbeten. Jag skulle gråta om jag såg en hårig kvinna stå med en markborr med tuttarna hoppandes istället för ett sexpack och solbränna. Skämt åsido. Det jag ville få fram var trots allt: Behåll hon och han, det är trots allt våra identiteter. 

 
 
Ingen bild

leopharda

30 maj 2012 13:44

Yes, jag tycker precis som du! Behålla hon och han! Bra blogg, kika gärna in hos mig :)

 
☆Nnad's Blogg☆

☆Nnad's Blogg☆

30 maj 2012 17:18

Älskar ditt inlägg, fett bra skrivet och med en glimt av humor. Both thumbs up 4 you! Plus att jag instämmer helt vad gäller han & hon.

http://nnad.bloggplatsen.se

Sofia

30 maj 2012 21:07

Tack :) Kul att jag kunde göra en kul grej av det för, för mig är detta en ganska ironiskt rolig sak.

 
http://ahealthytry.bloggplatsen.se

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

30 maj 2012 19:04

Jag tycker inte heller att hen ska införas för jag tycker att det är okej att vi är olika. Att vara kvinna är bra och att vara man är bra och majoriteten anser sig vara man eller kvinna sen finns det en liten del som inte känner sig hemma i sin kropp och den delen får självklart kalla sig hen om den vill. Men de flesta av oss känner sig som man eller kvinna och då tycker jag att man ska får kalla sig för det.
Jag håller inte med dig i ditt sätt att klaga på feminister, jag är feminist och känner inte alls igen mig i bilden som du beskriver. Jag tycker att det är tråkigt att feminist används som ett skällsord och så fort någon är missnöjd med något så är det feministernas fel. Jag tycker att det finns fantastiskt många fina män, lika som det finns kvinnor och den finns det ett gäng skit män/kvinnor. 90% av alla män är verkligen inte svin, men jag blundar inte heller för att mäns våld mot kvinnor är mer utbrett än kvinnors våld mot män. Det är ett samhälls problem.

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

Sofia

30 maj 2012 21:07

Jag håller med om att mitt påhopp om feminister var lite väl att ta i eftersom jag egentligen inte alls är insatt i hur det är att vara det och du har rätt i att det ofta används som skällsord. Vems fel det är kan man fundera på. Förmodligen mediernas som gärna framställer det på ett negativt sätt. Härligt med en feminist som håller med mig på den delen.

 
Ingen bild

badkarsmusik.bloggplatsen.se

30 maj 2012 22:06

Men det är väl så att man ska använda "hen" istället för "han/hon" men inte när man vet att det är en han eller det är en hon?

 
Ingen bild

Kristina

1 juni 2012 15:15

Bra blogg du skriver men jag tror inte du förstår själva diskussionen om ordet "hen", det är ett ord som ska användas när man inte vet vilket kön personen har istället för att sätta personen i strukturer.
I förhållande så pratar vi feminister inte om att man inte kan vara i ett heterosexuellt förhållande utan om de patriarkala strukturer som finns i världen och som oftast finns i ett förhållande det har inget o göra med hur personliga förhållande är utan om strukturer som finns i samhället.
Jag tycker det är jätte bra du säger din åsikt men jag tror man ska använda sig av ordet feminist som ett skällsord för då gör du en tjänst till alla anti-feminsiter när de inser att tjejer hatar "feminister". Att jag är feminist är för jag har slitit inom vården i snart 10 år, jag ser vilka ursäkta språket skitjobb kvinnor dominerar, hur dålig betalt man får för att endast vara kvinna. Alla såna saker gör att människor som bryr sig om politik och strukturer automatiskt blir feminister när man ser sitt kön tryckas ner endast för att den är tjej.
En liten fråga till, tycker du det var bra att män slogs om kvinnan innan i tiden? jag ser det som att män såg kvinnan som ett objekt och den som van fick sin trofé som jag tycker också är kränkande.
Mycket bra blogg iaf :) är själv småbarns mamma sedan ett år tillbaka och känner mycket igen mig i det du skriver

Sofia

2 juni 2012 16:45

Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle förstå om en person är man eller kvinna? Som jag svarade en annan så är jag ledsen om det lät som om jag skällde på alla feminister. Det var inte riktigt menat åt det hållet.

Jag har också jobbat inom vården och jag anser inte att det är ett skitjobb. Jag skulle jobba gratis för att få hjälpa människor om jag överlevde utan lön.

Ang det där med att en tjej ses som en trofé. Jag tror det är samma sak nu fast med att tjejer ser killar som det men att det inte görs lika stor grej utav det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 17 augusti 2012 20:35

Hejdå bloggen, vi ses kanske i framtiden om jag inte blir kändis. Just nu är du inte rätt för mig och jag tacka alla läsare som följt mig :) puss ...

Av Sofia - 15 augusti 2012 19:37


Efter dagis tog vi ett paket plättar och sylt och gick ner till Karmen. Nova älskar att vara där och leka i vattnet och cykla. Mycket barn och liv och så kom Elin med glass och dricka och så blev det mys av allting. Lite senare kom Neven och Josef oc...

Av Sofia - 12 augusti 2012 20:12

Häromnatten när vi skulle åka buss så skulle vi beställa smsbiljett. Den telefon vi skulle beställa ifrån hade problem med simkortet och ville ta lite tid på sig att starta så när bussen kom fick vi lite panik. Vi bad busschauffören om att få åka med...

Av Sofia - 12 augusti 2012 20:05

I fredags blev jag hela 25 år och tacka fan för att jag fick åldersnojja direkt. Känns som jag ligger efter i livet. Så mycket jag skulle vela ha haft gjort för längesen men antar att det inte är för sent för att kämpa vidare. Snart är det iallafall ...

Av Sofia - 3 augusti 2012 10:37

Ska sammanfatta vår Kroatienresa och bjuda på många bilder :) Mycket nöje!  Måndag Vi gick upp mitt i natten för att åka till Norge där flyget skulle gå runt halv åtta på morgonen. Flyget som skulle ta oss till underbara Kroatien. Lagom nervös...

Ovido - Quiz & Flashcards